Innovatief

3 miljoen subsidie voor onderzoek Loop Expertise Centrum

Ons Loop Expertise Centrum (LEC) heeft een subsidie van maximaal € 3.000.000,- voor de duur van 48 maanden ontvangen via het programma TopZorg van ZonMw. Met dit bedrag kunnen we het LEC de komende vier jaar verder op de kaart zetten. Het programma TopZorg is bedoeld voor ziekenhuizen (de UMC’s uitgezonderd) die specifieke zorgfuncties op zeer hoog niveau uitvoeren en deze functie willen versterken. Dit toont aan hoe bijzonder de zorg van het LEC is.

Nieuwe technologie

De subsidie gebruiken we om onderzoek te doen in het LEC, de resultaten toe te passen in de zorg, en zorgprofessionals, patiënten en mantelzorgers op te leiden. Met nieuwe technologie verbeteren we de revalidatie in de kliniek. Maar ook thuis of bij een zorgaanbieder in de buurt. Daarnaast zetten we nieuwe technologie in om de uitgebreide analyse van het loopprobleem te verbeteren en sneller uit te kunnen voeren. In ons onderzoek willen we ook aantonen dat de zorg voor onze patiënten met complexe loopproblemen het gewenste resultaat oplevert, terwijl de kosten niet stijgen. Al met al zal de subsidie dus leiden tot directe winst voor de patiënten.

Betere zorg dankzij app

Patiënten van de Sint Maartenskliniek die een rugoperatie ondergaan, zijn gestart met het gebruiken van een app voor thuismonitoring. Met deze Thuis app kunnen zorgverleners de gezondheid én mobiliteit van de patiënten op afstand in de gaten houden. Patiënten hoeven daardoor minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Ook kan er op deze manier sneller worden gereageerd als de gezondheidssituatie van iemand is veranderd. Daarmee hopen we op termijn opnames en spoedingrepen te voorkomen.

Onze orthopedisch chirurgen ontwikkelden de app samen met leverancier Luscii. Op het gebied van orthopedie bestond er namelijk nog geen app voor thuismonitoring. De patiënten beantwoorden vóór en na de operatie dagelijks via de app enkele vragen. Gewoon thuis. Ook vullen ze een aantal gegevens in, zoals temperatuur en pijnscores. De betrokken zorgverleners evalueren en controleren de antwoorden en meetgegevens. Zien zij afwijkingen, dan nemen ze contact op met de patiënt om te bespreken wat er nodig is. De app geeft ook zelf ‘alerts’ en adviezen aan de patiënt. Daarnaast vindt de patiënt extra informatie over de behandeling en de nazorg in de app. Als de ervaringen goed zijn, kan de app eenvoudig worden aangepast en ingezet bij andere patiënten van de afdelingen Orthopedie, Reumatologie, Revalidatie en Pijnbestrijding.

Mensgericht