Het kniepanel

De afdeling Research van de Sint Maartenskliniek is in 2019 begonnen met de werving van patiënten voor deelname aan het kniepanel. Hoofddoel: het vinden van aanknopingspunten om de behandeling en het zelfmanagement te verbeteren voor mensen met knieartrose en langdurige kniepijn. Door een vaste groep mensen met deze klachten te verzamelen, willen de reuma-onderzoekers meer inzicht krijgen in deze knieklachten en de behandeling. Deelname is uiteraard vrijblijvend, maar ook leerzaam, nuttig en leuk.

Tot 2023 willen de reuma-onderzoekers samen met de deelnemers van het kniepanel een serie studies uitvoeren. Hierdoor willen zij meer te weten komen over:

• de achterliggende redenen van pijn en vermoeidheid;
  • het zorggebruik en de ervaren kwaliteit van zorg;
  • de verbetering van behandelingen en zelfmanagement van (beginnende) knieartrose.

Deelname aan een studie betekent bijvoorbeeld het meewerken aan een (groeps)interview, het uitvoeren van een fysieke test (bloed- of speekselonderzoek, MRI-scans, pijndrukmetingen) of het invullen van één of meerdere vragenlijsten. Per studie kunnen de deelnemers bepalen of ze willen meewerken. De deelnemers zijn bovendien niet alleen ‘respondenten in studies’. We vragen ze ook actief welke thema’s zij belangrijk vinden om te onderzoeken op het gebied van knieartrose. Meer informatie over het kniepanel staat op onze website.