VR4Pain-project

Virtual Reality (VR) groeit wereldwijd in rap tempo. Ook binnen de gezondheidszorg. De Sint Maartenskliniek heeft de afgelopen jaren al ervaring opgedaan met VR, o.a. via het VR4Pain pilot-project in 2018 voor postoperatieve pijnbestrijding. Vanwege de positieve uitkomsten van deze pilot zijn in 2019 nieuwe stappen gezet om VR breder in te zetten voor patiënten als middel tegen pijn.

De ‘virtuele wereld’ leidt patiënten direct af van de pijnklachten of een behandeling. Daardoor kan VR pijn en angst verminderen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het virtueel bezoeken van een wereldstad, zwemmen met dolfijnen of een spelletje. Wereldwijd hebben al veel wetenschappelijke onderzoeken de effecten aangetoond. Net als ons eerdere onderzoek bij patiënten met pijn na een operatie. Die patiënten én onze pijnbehandelaars zijn enthousiast over VR als pijnbestrijdingsmiddel. Daarom hebben we in 2019 gekeken hoe we VR nog breder kunnen inzetten bij pijnbestrijding én bij mensen die te maken hebben met angst voor een behandeling.